انواع متغیر در پایتون : تعریف متغیر در پایتون
انواع متغیر در پایتون : پایتون همانند زبانهای برنامه نویسی مختلف، انواع داده مانند int و float و رشته string و غیره را دارد. در ادامه با تعریف متغیر در پایتون بصورت کامل آشنا میشویم.
متغیر یا variable به نوعی یک موقعیت است که نام گذاری می شود . برای ذخیره سازی داده ها در حافظه مورد استفاده قرار می گیرند .
متغیرها در پایتون وظیفه ظرف هایی را دارند که داده ها را در خود ذخیره یا نگهداری می کنند . (بعدا از طریق کدنویسی قابل تغییر می باشند)
مثال :
1 |
number =10 |
در این مثال متغیر number ایجاد شدده و سپس عدد 10 را به آن اختصاص می دهیم . می توان به متغیرها به عنوان یک کیف نگاه کرد که می توان کتاب ها را درون آن ذخیره کرد که هر زمانی که کاربر بخواهد می تواند کتاب ها را تغییر دهد .
1 2 |
number = 10 number = 11 |
در مثال بالا در ابتدا مقدار متغیر number عدد 10 بود که به 11 تغییر کرد .
نکته :در برنامه نویسی پایتون معمولا مقادیر به متغیرها اختصاص داده نمی شود بلکه پایتون شی یا مقدار را به متغیر ارجاع می دهد .
تخصیص مقدار به متغیر در پایتون
در مثال بالا ما به وسیله “=” توانستیم مقداری را به متغیر اختصاص دهیم .
اعلان متغیر و تخصیص مقدار به آن
1 2 3 |
"website = "apple.com print (website) |
خروجی مثال بالا :
1 |
apple.com |
در برنامه بالا ما به متغیر wbsiite مقدار apple.com را دادیم بعد از آن مقدار تخصیص داده شده به website یعنی apple.com چاپ خواهد شد .
نکته : پایتون یک زبان برنامه نویسی (Type inferred) نواع داده استنتاج شده می باشد بدین صورت که به صورت اتوماتیک می داند که apple.com یک رشته بوده و website به صورت رشته اعلان می شود.
مقداردهی به متغیر در پایتون :
برای قرار دادن یک مقدار به یک متغیر خاص در پایتون میتوانید از عملگر انتساب یا = استفاده کنید. در مثال زیر ما مقدار 5 را در متغیر a قرار داده ایم.
1 |
a=5 |
مثالی برای تغییر مقدار متغیر ها در پایتون
1 2 3 4 5 6 7 |
"website="apple.com print(website) "website = "programiz.com print (website) |
خروجی برنامه هنگام اجرا به صورت زیر می باشد
1 2 3 |
apple.com programiz.com |
در برنامه بالا به صورت مقدماتی به متغیر website اختصاص داده شد بعد از آن مقدار این متغیر به programiz.com تغییر خواهد کرد.
تخصیص چند مقدار به چند متغیر در پایتون
1 2 3 4 5 6 7 |
"a, b, c =5,3.2,"HELLO print(a) print (b) print (c) |
تعریف یک ثابت در پایتون
ثابت یک نوع متغیر است که قابل تغییر نیست .
ثابت ها مانند ظرف هایی می باشند که اطلاعاتی غیرقابل تغییر را در خود نگه میدارند .
جعبه ایی که وسایلی در آن قرار می دهیم که قابل تغییر نمی باشند.
تخصیص مقدار به ثابت در پایتون
در پایتون ، ثابت ها معمولا در یک ماژول Module به صورت اعلان و اختصاص داده می شود .
در این جا تعریف از ماژول می تواند به معنای یک فایل باشد که حاوی متغیرها ، توابع و موارد دیگر می باشد که در فایل اصلی import شده اند .
درون ماژول ها ، به صورت کلی با حروف بزرگ نوشته شده و یک خط تیره underline کلمات را از هم جدا می کند .
مثال :تعریف یک ثابت و تخصیص مقدار به آن
فایلی با نام constsnt.py ایجاد می شود
1 2 3 |
PI=3.14 GRAVITY=9.8 |
فایلی دیگر با نام main.py میسازیم .
1 2 3 4 5 |
import constant print(constsnt.PI) print(constsnt.GRAVITY) |
خروجی برنامه به صورت زیر است :
1 2 3 |
3.14 9.8 |
در برنامه بالا با استفاده از یک ماژول constant.py به کمک کاربر ایجاد شد . بعد ازبه PI و GRAVITY مقدار می دهیم .
پس از آن یک فایل با نام main.py ایجاد کردیم و توسط ماژول constant به آن وارد و در آخر مقدار constant به چاپ رسید .
نکته : در حقیقت از ثابت ها در پایتون استفاده نمی شود . ماژول های سراسری یا ثابت از طریق برنامه پایتون استفاده می شوند .
نامگذاری متغیر در پایتون : قواعد نام گذاری برای متغیرها و ثابت ها در python
برای نام گذاری متغیر و ثابت ها یک سری قواعد و قرار داد وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد .
- ساخت نامی که معنا داشته باشد .
- از نام گذاری شتری “نگارش شتری” خودداری کنیم . مانند : camelCase
در این نگارش نام با حروف کوچک آغاز شده مانند مثال زیر :
1 2 3 4 5 |
myName myAge myAddress |
3- ار حروف بزرگ برای اعلان و تعریغ مقادیر ثابت استفاده می شود مانند مثال زیر
1 2 3 4 5 6 7 |
PI G MASS TEMP |
4- به هیچ وجه از سمبل های خاص مانند %،$،#،@،! و … استفاده نکنید.
5- اسامی را با اعداد آغاز نکنید.
6-ثابت ها معمولا در ماژول های پایتون مورد استفاده قرار می گیرند این به آن معنی است که نباید آن ها را تغییر داد .
7-اسامی ثابت ها و متغیرها معمولا در پایتون باید به صورت ترکیبی باشد و از حروف کوچک (a تا z) و یا حروف بزرگ (A تا Z) ارقام (0 تا 9) و یا خط تیره (_) باشد مانند مثال زیر :
1 2 3 4 5 6 7 |
snake_case MACRO_CASE cameLCase CapWords |
لیترال عددی در پایتون
لیترال های عددی قابل تغییر نیستند معمولا به یکی از انواع عددی صحیح (integer) ممیز شناور (float) و یا پیچیده (Complex)
روش های استفاده از لیترال به صورت عددی در پایتون
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 |
a=0b1010 b = 100 c = 0o310 d = 0x12c float_1 = 10.5 float_2 = 1.5e2 x = 3.14j print (a ,b ,c ,d) print(float_1, float_2) print(x, x.imag , x.real) |
خروجی برنامه بعد از اجرا :
1 2 3 4 5 |
300 200 100 10 150.0 10.5 0.0 3.14 3.14j |
در برنامه بالا :
لیترال صحیح به متغیرهای مختلف اختصاص داده می شود. در اینجا a یک لیترال دودویی ، b یک لیترال اعشاری c در مبنای هشت و d در مبنای 16 می باشد.
زمانی که تمام متغیر ها در پایتون چاپ می شوند به متغیر اعشاری تبدیل می شود.
10.5 و 1.5e2 لیترال های ممیز شناور محسوب می شوند . 1.5e2 به صورت نمایی نمایش داده می شود و برابر است با 10 به توان دو ضربدر 1.5 می باشد.
یک مقدار پیچیده 3/14j به متغیر x اختصاص داده می شود پس از لیترال موهومی (x.imag) و لیترال حقیقی (x.real) برای ساخت قسمتی از عدد پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد.
لیترال های رشته در پایتون
یک لیترال رشته ، یک سری کاراکتر متوالی محسوب می شود. و می توان از کوتنشن تک ، دوگانه و سه گانه برای کوت کردن یک رشته استفاده کرد .
کاراکتر لیترال یک کاراکتر تنها بوده که توسط یک یا دو کوتنشن احاطه می شود.
روش های استفاده از لیترال های رشته در پایتون
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 |
"string = "this is python "char = "C """multiline_str = """this is a multinline string with more than one line cide "unicode = u"\u00dcnic\u00f6de reaw_str = r"raw \n string print (string) print (char) print (multiline_str) print(unicode) print(raw_str) |
با اجرای کد بالا می توانیم خروجی را به صورت زیر مشاهده کنیم :
1 2 3 4 5 |
This is pytjon C This is a multiline string withe more than one line code Unicode raw\n string |
در برنامه فوق This is Python یک رشته لیترال می باشد و C لیترال کاراکتری به شمار می رود.
مقداری با در نظر گرفتن سه کوتنشن (“””) در multiliner_str اختصاص داده شده است.که یکی لیترال چند خطی می باشد.u”\u00dcnic\u00f6de یک لیترال یونیکد می باشد که قادر است کاراکترهای انگلیسی را پشتیبانی کند و r”raw\n string یک رشته لیترال خام می باشد.
لیترال های بولین در پایتون
یک لیترال بولین Boolean Literals قادر است یکی از دو مقدار True و false را داشته باشد.
مثال : روش های استفاده از لیترال های بولین
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
x = (1== True) y = (1== False) a= True +4 b=False + 10 print ("x is", x) print ("y is",y) print ("a:",a) print ("b:", b) |
پس از اجرای برنامه فوق خروجی به صورت زیر اجرا خواهد شد :
1 2 3 4 |
x is True y is False a: 5 b: 10 |
در برنامه زیر از لیترال بولین True و False استفاده می شود.
خوب است بدانید که در پایتون True نشانگر مقدار 1 و False به عنوان 0 می باشد.
مقدار x در مثال بالا True می باشد زیرا 1 برابر است با True
مقدار y برابر است با False می باشد زیرا 1 برابر است با False
از True و False می توان به صورت عبارات عددی استفاده کرد به عنوان مثال مقدار a برابر است با 5 و True اضافه می شود که مقدار برابر با 1 است و حاصل جمع آن با 4 برابر می باشد به صورت مشابه b برابر است با 10 زیرا حاصل جمع False برابر است با 0 بت 10 برابر 10 می باشد.
لیترال های ویژه در پایتون
پایتون دارای یک لیترال به صورت None می باشد که برای تعیین اینکه این فیلد ساخته شده است یا خیر مورد استفاده قرار می گیرد .
مثال : روش استفاده از لیترال ویژه در پایتون
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
"drink = "Available food = None :def menu (x) :if x == drink print(drink) else : print (food) menu (drink) menu (food) |
خروجی حاصل از این برنامه به صورت زیر است :
1 2 |
Available None |
در برنامه بالا ، تابعی با نام Menu تعریف می شود که داخل Menu زمانی که مجموعه ایی از پارامترها به عنوان drink تعریف شده اند به همین دلیل Available را نشان خواهد داد.
زمانی که پارامتر food است None را نشان خواهد داد.
مجموعه لیترال ها در پایتون
چهار مجموعه لیترال وجود دارد : لیست ، تاپل ، دیکشنری و مجموعه
مثال : روش استفاده از مجموعه لیترال ها در پایتون ها
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
fruits = ["apple" , "mango", "orange"]#list number = (1,2,3) #tuple alphabets ={'a':'apple','b': 'ball','c': 'cat'} Vowels = {'a','e','i', 'o','u'} print (fruits) print (numbers) print(alphabets) print (Vowels) |
خروجی برنامه بالا هنگام اجرا به صورت زیر می باشد:
1 2 3 4 |
['apple','mango','orange'] (1,2,3) {'a': 'apple', 'b': 'ball', 'c': 'cat'} {'e', 'a', 'o', 'i', 'u'} |
در برنامه فوق لیست fruits ، تاپل number و دیکشنری dict با مقدار و کلیدهایی که به مقدار اختصاص داده شده و مجموعه vowels ساخته می شود.